محصولات ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو: به دنبال افزایش سهم برند خود (IKCO) در سبد محصولات تولیدی هستیم

گروه صنعتی ایران‌خودرو در دوره اخیر تحریم‌های مستقیم صنعت خودرو (از سال ۱۳۹۷ تاکنون)، برخلاف دوره پیشین (از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴) که تمرکز خود را بر داخلی‌سازی محصولات یکی از شرکای فرانسوی خود یعنی پژو و بقای آن‌ها برای حفظ تیراژ خود گذشته بود، در این دوره از تحریم‌ها به‌ویژه طی سال گذشته و جاری کوشید با تمرکز بر تولید اقتصادی و حرکت به سمت تولید محصولات کم‌تر زیان‌ده یا سودده، بیش‌ترین تیراژ تولید خود را به این محصولات اختصاص دهد. این برنامه‌ای بود که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران‌خودرو (مورخ ۳۱تیر ۱۴۰۲) اعلام کرد.

علیمردان عظیمی با بیان این‌که به دنبال افزایش سهم برند خود (IKCO) در سبد محصولات تولیدی هستیم، بیان کرد: «این تولیدات سوددهی بیشتری برای مجموعه به ارمغان خواهند آورد. همچنین درعین‌حال به دنبال توسعه محصولات نیز هستیم.»

توقف تولید پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو با برند پژو

با طرح موضوع توقف تولید پژو پارس، از سورن‌پلاس به‌عنوان جایگزین اصلی این محصول یاد می‌شود؛ اما خودروهایی همچون ۲۰۷ و تارا دستی نیز جزو گزینه‌هایی هستند که در طرح‌های فراخوان به مشتریان پیشنهاد شد. همان‌طور که چندی پیش، در نامه معاون سازمان استاندارد اعلام شد، پژوپارس به‌عنوان خودرویی با پلت‌فرم قدیمی که قادر به دریافت استانداردهای ۸۵گانه نیست، از مدار تولید خارج شد، چراکه ایران‌خودرو تا بهار امسال مجوز تولید آن را داشت و شنیده‌ها حاکی از آن است که این مجوز تا ۳۱خرداد بوده و دیگر تمدید نخواهد شد.

با توقف تولیدپارس، دیگر محصول غیراستانداردی در سبد تولیدات ایران خودرو وجود نخواهد داشت و تمام تولیدات این شرکت به‌عنوان خودروهایی ایمن و دارای استانداردهای ۸۵گانه تحویل مشتریان می‌شود.

بر این اساس، در فراخوان‌های ارسالی ایران‌خودرو به متقاضیان این محصول، سه مسیر جایگزین به متقاضیان پیشنهاد شد؛ سورن‌پلاس، ۲۰۷ و تارا خودروهای پیشنهادی است که با توجه به درنظر گرفتن تسهیلات ۱۰۰میلیونی برای کسانی که سورن‌پلاس را انتخاب کنند، به‌نظر می‌رسد برنامه و اولویت ایران‌خودرو در جایگزینی پارس، محصول سورن‌پلاس است و به‌زودی باید شاهد تصاحب سهم تولید پارس توسط این خودرو باشیم.

سورن‌پلاس «XUP۷» و «تارا» با نشان ایکو

سورن‌پلاس XU۷P یا همان سورن‌پلاس بهینه، به پیشرانه XU۷ پلاس مجهز است که ۱.۸لیتری است و ۸سوپاپ دارد. این خودرو به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلی های جلو، رینگ فولادی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینه‌های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و... مجهز است.

تارا دستی با گیربکس شش‌سرعته نیز ازجمله گزینه‌هایی به متقاضیان پارس پیشنهاد شده است. این خودرو نیز که دارای پلت‌فرمی جدید است، برای خانواده‌های ایرانی گزینه مناسبی بوده و ضمن برخورداری از امکانات رفاهی متعدد، به لحاظ کیفیت و ایمنی نیز در سطح خوبی قرار دارد.

موتور تارا پیشرانه ۱.۶لیتری TU۵ پلاس است که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه که روی رانا پلاس فعلی و ۲۰۷ هم به‌کار رفته است، به فناوری‌هایی مانند پیستون ضدسایش، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و پمپ روغن متغیر مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو۵ در آن رعایت شده است.

درخصوص ایمنی هم باتوجه به جدید بودن پلت‌فرم مورداستفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده، سیستم کنترل پایداری، وجود کنترل پایداری فعال الکترونیکی، استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا و... می‌توان از تارا به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین محصولات ملی یاد کرد.

آخرین بازمانده برند پژو در سبد محصولات ایران‌خودرو

سومین خودرو پیشنهادی، پژو۲۰۷ دستی است که خودرویی به‌روز و جوان‌پسند است و می‌تواند گزینه مناسبی برای قشر جوان جامعه باشد. با توقف تولید خودرو سدان پژوپارس، خودرو هاچ‌بک پژو۲۰۷ آخرین بازمانده برند پژو در سبد محصولات ایران‌خودرو خواهد بود که البته با لوگو قدیمی پژو (شیر ایستاده)‌ و نه با لوگو جدید این خودروساز فرانسوی (کله‌شیر) عرضه می‌شود.

این خودرو با تیپ‌های بسیار زیادی روی خط تولید ایران‌خودرو حضور دارد. ایران‌خودرو گزینه سقف پانوراما یا همان شیشه‌ای را هم به این خودرو افزود و آن را به پیشرانه‌های TU۵پلاس و TU۳ نیز تجهیز کرد. اما یکی از اتفاقات مثبت فنی اعمال‌شده در ۲۰۷های جدید، گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته AT است که تاخیر جعبه دنده قبلی را نداشته و واقعا سواری بهتری از نسخه‌های قبل دارد. همچنین استفاده از موتور TU۵ پلاس هم سبب شده است شتاب این هاچ‌بک ایران‌خودرو در نسخه‌های دنده‌ای بهتر از قبل شود و استهلاک و مصرف سوخت نیز بهبود پیدا کند.

هنوز مشخص نیست ایران‌خودرو تا چه زمانی تولید ۲۰۷ را ادامه خواهد داد، اما باتوجه به پاس‌کردن استانداردهای ۸۵گانه، به‌نظر می‌رسد این محصول با لوگو پیشین پژو در سال‌های آتی نیز در کنار محصولات فعلی دارای نشان ایکو، در سبد محصولات ایران‌خودرو حضور خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =